inFamous: Second Son’dan sonra uzun bir süre sessiz kalan Sucker Punch Productions, Paris Game Week 2017 etkinliğinde sessizliğini bozmuş ve yeni oyunu Ghost of Tsushima’yı duyurmuştu. Duyurusunun ardından birçok kişiyi meraklandırmayı başaran Ghost of Tsushima, E3 2018’de yayınlanan oynanış videosuyla birlikte herkesi mest etmişti. Peki merakla beklenen ve 17 Temmuz itibariyle PlayStation 4’e özel olarak çıkışını gerçekleştiren samuray temalı bu oyun bekleneni verebildi mi?
Hikaye
13. yüzyılın sonlarına doğru Moğollar, general Khotun Khan’ın liderliğinde Japonya ana karası ile aralarındaki tek engel olan Tsushima Adası’na saldırırlar. Samuray birliğine karşı zafer elde eden Moğollar, Tsushima Adası’nın jitosu(lordu) olan Shimura’yı esir alırlar. Klanının son sağ kalan üyelerinden biri olan Jin Sakai, Tsushima’yı tekrar özgür bırakmak ve dayısı olan Shimura’yı kurtarmak için amansız bir maceraya girer.
Bir Samuray İçin İlkelere Bağlılık Her Şeyden Daha Önemlidir
Bana göre Ghost of Tsushima’nın hikayesindeki en çarpıcı noktalardan biri ise Jin Sakai’nin kişiliğinde yaşadığı değişimler. Samuray geleneklerine bağlı bir şekilde yaşayan karakterimiz yurdunun işgal edilmesinden sonra eski geleneklere bağlı kalarak zafer elde edemeyeceğini anlıyor ve geleneklerinden taviz vermeye başlıyor. Oyunda ise bu olay oyuncuya çok güzel bir şekilde aktarılıyor ve Jin’in onurlu bir samuray olmak ile düşmanlarını arkadan öldürmek konusunda yaşadığı ikilemleri derinden hissediyorsunuz.
Grafik ve Atmosfer
Günümüzde birçok oyuncu için artık oynadığı oyunun grafik kalitesi oldukça önemli bir kriter haline geldi. Özellikle de Red Dead Redemption 2 gibi yüksek grafiklere sahip bir oyundan sonra açık dünya oyunlar için çıta bir hayli yükseldi. Peki Ghost of Tsushima, kaliteli kaplamalara sahip bir oyun olabilmiş mi? Birkaç ufak kaplama hataları dışında Ghost of Tsushima’nın grafiksel açıdan oldukça tatmin edici bir oyun olduğunu söyleyebilirim. Sadece oyunun bazı kısımlarında grafikler diğer kısımlara göre daha yüksek gibi geldi fakat bu durum ortamdaki ışıklandırma farklılıklarından kaynaklanıyor olabilir. Oyun grafik ve kaplama kalitesi bakımından E3 2018’de yayınlanan oynanış videosuna göre downgrade yese de grafiksel açıdan sizleri oldukça tatmin edecektir.
Karakter Modellemeleri ve Mimikler
Ghost of Tsushima’da beni en çok rahatsız eden şeylerden biri de karakterlerin modellemeleri ve mimikleriydi. Ara sahnelerdeki ve oynanış kısımlarındaki karakterlerin modellemeleri bir PlayStation 4 özel oyununa göre düşük sevideydi. Özellikle karakterlerin konuşmalarının ağız hareketlerine tam oturmaması ve yüz mimiklerinin yetersiz kalması sanki robotla konuşuyormuşsunuz hissi yaratıyor. Böyle olunca da karakterlerin konuşmalarını ciddiye almakta zorlanıyorsunuz.
Tsushima’nın Muhteşem Dünyası Sizi Bekliyor
Tsushima Adası’nda geçen oyunda samuray teması ve Japon kültürü oyunun dünyasına çok başarılı bir şekilde aktarılmış. Gerek enfes manzaralarıyla gerek muhteşem doğasıyla gerek güneş ışığının ağaçların arasından yansıması olsun oyunun sanat yönetmeni gerçekten dersine iyi çalışmış ve başarılı bir iş çıkarmış. Oyunu oynarken adeta bir tablodan çıkmışcasına etkileyici sahnelerle karşılaşacaksınız. Ayrıca oyunun açık dünyasında Moğollar tarafından öldürülen köylülerle de karşılaşıyorsunuz ve bu durum sizleri oyunun atmosferine iyice çekiyor.
Samuray temalı bir açık dünya oyunu olan Ghost of Tsushima’da atmosfer bakımından bizlerden geçerli not almayı başarıyor. Eğer samuray temalı oyunları seven biriyseniz Ghost of Tsushima, sahip olduğu muhteşem açık dünyasıyla oyunculara eşsiz bir deneyim sunuyor.
Oynanış
Ghost of Tsushima dövüş sistemiyle, açık dünyasında kullandığı mekaniklerle ve görevleriyle oyunculara oldukça çeşitli bir oynanabilirlik sunuyor.
Combat Sistemi
Oyun ‘Hayalet’ ve ‘Samuray’ olmak üzere iki farklı oynanış tarzı sunuyor ve bu iki oynanış tarzının sunduğu çeşitli yetenek ağaçları sayesinde farklı deneyimler vadediyor.
Samuray
Eğer düşmanlarınızı bir samuray gibi gözünün içine bakarak öldürmek istiyorsanız oyun size bu özgürlüğü sunuyor. Taş Duruşu, Su Duruşu, Rüzgar Duruşu ve Ay Duruşu olmak üzere her bir düşman tipi için 4 farklı duruş var. Eğer mücadeleye gireceğiniz düşman kılıçlıysa Taş Duruşuna, kalkanlıysa Su Duruşuna, kargılıysa Rüzgar Duruşuna veya iri bir düşmansa Ay Duruşuna geçmeniz gerekiyor. Her bir düşman tipi için farklı duruş olması düşmanlarınızla daha kolay bir şekilde mücadele etmenizi ve hızlıca alt etmenizi sağlıyor. Ayrıca karşılaştığınız düşman gruplarını teke tek dövüşe çağırabilir ve doğru anda refleks vererek tek vuruşta indirebilirsiniz. Tabii ki bu teke tek dövüşte indirebileceğiniz düşman sayısı edindiğiniz yeteneklere ve kuşandığınız zırha göre farklılık gösteriyor.
Hayalet
Ben düşmanlara karşı boşuna gövde gösterisi yapmayayım yavaş yavaş gizlice öldürerek halledeyim diyorsanız ‘Hayalet’ oynanış tarzı tam size göre. Hayalet oynanış tarzında düşmanlarınızı tüftüf ile zehirleyebilir, suikast yapabilir, kunai fırlatabilir, ok atabilir yada edindiğiniz bombalarla öldürebilirsiniz. Ayrıca oyunun ilerleyen bölümlerinde edindiğiniz kanca ile birlikte yüksek konumlara çıkabilir ve düşmanlarınızı gafil avlayabilirsiniz. Gelişim kaydettikçe edindiğiniz yeteneklerle de gizliliğinizi çeşitlendirerek adeta bir hayalet gibi düşmanlarınıza korku salabilirsiniz.
Yetenek Sistemi
Ghost of Tsushima’da en çok beğendiğim şeylerden biri oyunun yetenek sistemi oldu. Edindiğiniz her bir yetenek puanlarıyla açtığınız her bir özellik oyunun oynanışını çeşitlendiriyor. Yetenek puanıyla açabileceğiniz özelliklerin oldukça fazla olması da oyun zevkinizi sürekli arttırıyor.
Rüzgar ve Hayvanlar Rehberiniz
Ghost of Tsushima’da geliştirici firma diğer oyunlardan aşina olduğumuz navigasyon sistemini değiştirip yaratıcı bir yöntem kullanmış. Ghost of Tsushima’da eğer bir yerden bir yere gitmek istiyorsanız rüzgar size yol gösteriyor. Rüzgar işaretlediğiniz noktaya doğru esiyor ve böylece oyunu oynarken hem ekranda yer kaplamıyor hem de gözünüzü yormuyor.
Ayrıca Tsushima Adası’ndaki hayvanlar da yolculuğunuz boyunca size rehberlik ediyor. Oyunda karşılaştığınız tilkiler ile mabetlere veya kuşlar ile kaplıca, sığınma kampı, haiku, bambu talim alanı vs. gibi özel mekanlara gidebilirsiniz.
Yan Görevler
Oyunda ‘Karakter hikayeleri’, ‘Tsuşima öyküleri’ ve ‘Destansı öyküler’ olmak üzere üç farklı yan görev tipi bulunuyor.
Oyundaki önemli yan karakterler için ‘Karakter hikayeleri’ yan görevleri bulunuyor ve kimisi 5-6 bölümden kimisi 8-9 bölümden oluşuyor. ‘Karakter hikayeleri’ yan görevinde dostlarınıza yardım ediyorsunuz ve hikayelerine ortak oluyorsunuz. İlk başlarda oldukça ilgi çekici olan bu ‘Karakter hikayeleri’ yan görevleri maalesef ilerledikçe ritmini korumakta zorlanıyor ve bir anda sıkıcı olmaya başlıyor.
‘Tsuşima öyküleri’ yan görevlerini ise köylülerle konuşarak açıyorsunuz ve bu görevler birkaç istisna dışında şurada Moğollar’ın olduğunu duydum gidip bakar mısından öteye gitmiyor.
Oyunda oynarken en çok keyif aldığım yan görev tipi ‘Destansı öyküler’ yan görevleri oldu. Bu yan görevlerde adeta bir dedektif kimliğine bürünerek ozanlar tarafından anlatılan destanları araştırıyorsunuz ve bu destan görevlerinin sonunda boss savaşları yer alıyor. Ayrıca bu destan görevlerinin sonunda özel bir yetenek yada önemli bir eşya ile ödüllendiriliyorsunuz.
Ghost of Tsushima’nın yan görevleri hakkında son sözlerimi söylemek gerekirse birçok ilgi çekici yan göreve sahip olsa da maalesef diğer açık dünya oyunları gibi tekrara düşmekten kaçınamıyor.
Zayıf Düşman Yapay Zekaları
Sucker Punch Productions tarafından geliştirilen Ghost of Tsushima’da düşmanların yapay zekaları oldukça zayıf kalmış. Yakın mesafede düşmanlarla göz göze geliyorsunuz fakat ne anlık tepki verebiliyorlar ne de sizi algılayabiliyorlar. Sadece düşman yapay zekaları değil aynı zamanda bazı görevlerde size eşlik eden karakterlerin de yapay zekası oldukça zayıf olmuş. Özellikle size eşlik eden karakterlerin dayak yiyip yere düşmesi epey can sıkıcı olabiliyor.
Fast Travel ve Yükleme Süreleri
Sucker Punch Productions, oyun motorunu yüklü olan verileri tekrar çalıştırabilecek şekilde tasarlanmış ve böylece oyunun yükleme süreleri oldukça kısa sürede gerçekleşebiliyor. Ghost of Tsushima’da eğer bir yerden bir yere hızlı seyahat yaparsanız veya herhangi bir yükleme ekranını bekliyorsanız işlemin gerçekleşmesi yaklaşık 7-8 saniye sürüyor.
Kurusawa Modu
Efsane film yönetmeni Akira Kurosawa’dan adını alan Kurusawa modu ile oyunu siyaz-beyaz görüntüyle oynayabilirsiniz. Eğer eski siyah-beyaz samuray temalı filmlere ilginiz varsa bu modun tam size göre olduğunu söyleyebilirim.
FPS Sorunu, Sıkıntılı Kamera Açıları ve Eksik Animasyonlar
Ghost of Tsushima’yı standart PS4’te oynadım ve oyunun genelinde göze çarpmayan ufak tefek fps düşüşleri olsa da özellikle oyunun son kısımlarında yoğun fps düşüşleriyle karşılaştım. Son kısımlarında yaşadığım fps düşüşleri oyun zevkini oldukça baltalıyordu ve neredeyse dona dona oynuyordum.
Oyunda kamera kontrollerinin tamamı oyuncunun kontrolüne verilmiş. Bu da maalesef birçok sorunu beraberinde getiriyor. Eğer bitkilerle dolu bir alanda yada duvarlarla çevrili bir yerde düşmanlarla dövüşüyorsanız ekranınızda bir anda bir bitki yada duvar belirebiliyor. Özellikle anlık refleks gerektiren teke tek dövüşlerde bu durumla karşılaşınca oldukça sinir bozucu olabiliyor.
Oyunda dikkatimi en çok çeken şeylerden biri de eksik animasyonlardı. Tütsü yakmak, mezar taşını açmak gibi pek çok küçük animasyonlar geliştirici ekip tarafından yapılmamış. Bu tarz küçük animasyonların gerektiği anlarda oyun siyah ekran oluyor ve siyah ekran bittikten sonra yapmak istediğiniz işlemin gerçekleştiğini görüyorsunuz.
Ses ve Müzik
Oyunda yer alan hayvanların, rüzgarın ve diğer birçok şeyin ses efektleri gayet başarılı olmuş. Özellikle düşmanların saldırısını kılıcınızla blokladığınızda çıkan ses muhteşem hissettiriyor.
Oyunda Japon kültürünü ve samuray geleneklerini yansıtan birbirinden güzel müzikler yer alıyor. Tsushima adasının muhteşem atmosferinde Jin’in sahip olduğu flütle güzel melodiler çalabilir ve kulaklarınızın pasını silebilirsiniz. Eğer samuray temalı oyunları seviyorsanız Ghost of Tsushima sahip olduğu müziklerle eşsiz bir deneyim sunuyor.
Ghost of Tsushima’da Türkçe altyazı ve Japonca dublaj seçenekleri de yer alıyor. Ben oyunu Japonca dublaj ve Türkçe altyazı seçenekleriyle oynadım. İlk başta Japonca dublaj biraz garip hissettirse de zamanla alıştım ve hoşuma gitmeye başladı. Ayrıca böyle uzun soluklu bir oyun için Türkçe altyazı çalışmaları yaptığı için PlayStation Türkiye’ye buradan teşekkürlerimi iletiyorum.
Genel
Oyun hakkında son sözlerimi söylemek gerekirse sahip olduğu mükemmel atmosferiyle, tatmin edici grafikleriyle, muhteşem açık dünyasıyla, çeşitli dövüş mekanikleriyle ve ortalama hikayesiyle Ghost of Tsushima, kusursuz bir oyun olmasa da ortalamanın üstü bir oyun olmuş. Özellikle Ghost of Tsushima’nın The Last of Part II’den sonra çıkış yapması maalesef oyunun en büyük şansızlığı olmuş. Eğer samuray temalı oyunları seviyorsanız Sucker Punch gibi yetenekli bir firmanın geliştirdiği bu oyunu mutlaka deneyimlemelisiniz.